Pædagogik

Det pædagogiske arbejde er funderet i et humanistisk og anerkendende menneskesyn, hvor det enkelte menneske anerkendes for den han eller hun er. Dialogen mellem personale og beboere skal være respektfuldt med vægt på, at skabe forståelse og ansvar for eget liv.

Sådan arbejder vi

Vi arbejder således på, at styrke jeg-funktionen hos den enkelte, fordi vi mener at det har betydning for at leve et godt liv.

Jeg-funktionerne har blandt andet til opgave, at kunne skelne mellem: fantasi og virkelighed, sig selv og andre, tanker og handlinger. Vi arbejder også med indgåelse af aftaler og med udvikling af kompentencer og færdigheder.

Vi ser mennesker som værende fødte med potentielle kompetencer, der kræver positive og trygge omgivelser for at blomstre. Vi bruger iagttagelse og dialog, som pædagogisk metode til, at finde ind til den enkeltes ressourcer og behov for støtte.

Hver person har tilknyttet en kontaktperson

Hver beboer har tilknyttet en kontaktperson, idet vi anser denne relation som værende væsentlig for beboerens tryghed, udvikling af social kompetence og praktiske færdigheder. I denne relationen kan der opstå et fælles tredje. Det fælles tredje består i, at begge parter i relationen indgår i en aktivitet eller situation, hvor begge parter har lyst til at være i. Hermed opstår grobunden for at samtale om essentielle og personlige udfordringer kan udfolde sig.

Vi mener at den pædagogiske rolle bygger på antagelsen om, at vi er synlige rollemodeller, hvor

vi veksler mellem at gå foran, ved siden af og bagved beboeren, alt afhængig af han eller hendes forudsætninger.

Praksis er for os, at være tydelige i vores handlinger og ordbrug. Det er altafgørende, at møde mennesket dér, hvor han eller hun er i sin udvikling.

Krobakken
Hovedgaden 19
9460 Brovst